Tuesday, March 30, 2010

Hab Lembah Klang yang baru -Sungai Buloh

Petikan dari intipati Model Ekonomi Baru (MEB) yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, Kerajaan dan KWSP akan membentuk usahasama bagi menggalakkan pembangunan tanah seluas 1,200 hektar (3,000 ekar) di Sungai Buloh untuk menjadi satu hab baharu bagi Lembah Klang.




Menurut Perdana Menteri, lokasi yang dijangkakan berpotensi sebagai kawasan hab baru bagi Lembah Klang adalah disekitar kawasan antara lebuhraya Gutrie dan RRIM RUBBER ESTATE. Kawasan tersebut dilihat berpotensi dengan adanya kemudahan lebuhraya Gutrie dan lebuhraya baru yang bakal menghubungkan Lapangan Terbang Subang dan Hospital Sungai Buloh yang dijangka dapat merancakkan lagi pembangunan dikawasan tersebut.

Tambahan pula, kawasan ini berhampiran dengan terminal baru Skypark sebagai hab pernerbangan, hospital and jaringan lebuhraya menjadikan kawasan tersebut sebagai kawasan strategik dan kombinasi infrastruktur yang sempurna bagi sebuah hub Lembah Klang yang baru.

Menyentuh berkenaan kawasan antara Bandar Baru Sungai Buloh dan Hospital Sungai Buloh adalah terlalu padat untuk dijadikan hab Lembah Klang yang baru. Proses pemindahan industri dan kilang-kilang ke kawasan padat tersebut boleh menyebabkan peningkatan kos dengan banyak isu dan masalah.

No comments: