Sunday, December 4, 2011

Pengiraan keuntungan pelaburan hartanah saya

Baru-baru ini saya berkongsi kejayaan kecil saya mendapat keuntungan 6 angka dalam bidang hartanah. Ramai yang tertanya-tanya bagaimana? Begitulah hebatnya pulangan wang dalam bidang hartanah. Rahsia? Simple aja. Beli rumah àUpgrade à Jual.

Simple matematik:
Harga kondo semasa beli : RM160K
Hutang dengan bank selepas 7 tahun : RM140K
Harga kondo selepas 7 tahun : RM230K (harga rumah akan naik RM10K setiap tahun. Setelah 7 tahun RM10x7 = RM70K. Oleh itu harga semasa kondo saya, RM160K + RM70K = RM230K)
Keuntungan kasar RM230K – RM140K = RM90K
Keuntungan bersih (-lawyer fee, dll  ±RM1000:  murah sebab pakai  lawyer yang sama dgn pembeli) = RM89K


Namun saya pilih untuk maksimumkan keuntungan, sebab rumah hanya dijual selepas 5 tahun. (sebelum 5 tahun kena bayaran xxx – saya lupalah...sorry ye).

Jadi saya tambah kitchen cabinet, build in walldrobe, lampu pendent cantik tapi murah, lampu ikea bulat RM9.90 satu tu, laminated floor (pilih yang murah innovar RM2000 utk ruang tamu), kipas remote hitam (RM200), water heater baru, bathroom curtain ikea...Total RM10K.
Saya upkan lagi RM40K.

Mudah untuk mencari pembeli, tapi sukar cari pembeli yang setuju dengan harga saya RM270K muktamat. Pembeli yang saya dapat cari paling tinggi letakkan harga RM250K. Pihak bank estimate kondo saya berserta dengan renovation yang telah dibuat cuma RM240K. Bank estimate dengan tepat nilai renovation yang saya buat iaitu RM10K. Maka RM230K + RM10K = RM240K. Walaupun banyak kali saya diminta turunkan harga oleh pembeli dan agent, saya tetap berdegil atas hujah kondo-kondo baru berhampiran berharga RM300K bagi kondo 2 bilik sedangkan kondo saya 3 bilik.

Saya amalkan amalan murah rezeki: solat hajat, solat dhuha, teruskan bersedekah walaupun ketika sedang ambil unpaid leave, sedekahkan  bacaan Quran pada ahli keluarga yang sudah tiada, tolong orang walaupun ketika  saya sedang sakit, ketika makan goreng2 di restaurant yang ada kucing, simpan semua rencah ayam untuk diberikan kepadanya (awas! Isap dulu ayam itu...kesian kucing tu makan ayam yang ada sambal), berkongsi ilmu, maafkan semua orang walaupun orang itu aniaya kita dengan teruk sekali.

 Inilah keindahan bekerja sendiri...dapat merasakan rezeki terus dari Allah. Alhamdulillah, doa saya dimakbulkan. Untuk maksimumkan lagi keuntungan saya, saya keluarkan semua akaun 2 untuk bayar kondo sebelum ianya dijual. Dengan itu hutang saya dengan bank semakin berkurangan.

Keuntungan baru:
RM270K – RM140K – akaun 2 kwsp – RM1000 = RM129K + RMxx K(akaun 2 kwsp)
Nota: Setiap kali dapat keuntungan jangan lupa sekurang-kurangnya 2.5% dermakan kepada orang miskin/sekolah pondok/Palestine.

Next topic: Ciri-ciri rumah yang menguntungkan.

No comments: