Tuesday, June 16, 2009

Disebalik kemelesetan ekonomi 2009

Baru-baru ini saya tertarik untuk menonton rancangan dari Astro History Channel berkaitan dengan kemelesetan ekonomi yang kini sedang melanda Amerika Syarikat. Beberapa pakar ekonomi meramalkan jika kemelesetan ini berterusan melanda Amerika Syarikat ada kemungkinan membawa kepada keruntuhan kuasa besar ekonomi tersebut kepada peralihan penguasaan ekonomi asia seperti china ataupun india. Sehingga kini andaian tersebut masih lagi jauh untuk menjadi kenyataan kerana china memerlukan masa yang agak panjang untuk menjadi kuasa besar ekonomi.

Kejatuhan ekonomi Amerika Syarikat bukanlah kali pertama berlaku. Sebelum ini pada tahun 1930an yang dikenali sebagai 'Great Depression' berlakunya kemusnahan sebuah sistem kewangan di mana bank-bank menjadi muflis. Memandangkan tiadanya insurans (seperti PIDF) yang melindungi deposit wang orang ramai, kesemua wang yang disimpan di dalam bank lenyap begitu sahaja. Orang ramai pada ketika itu bukan sahaja kehilangan kerja bahkan wang simpanan menyebabkan mereka terpaksa melelong harta benda yang ada dan hidup merempat.



Pelbagai usaha telah diambil oleh pihak kerajaan Amerika Syarikat pada ketika itu namun impaknya sangat perlahan. Bagaimana Amerika Syarikat boleh kembali menjadi kuasa besar?



Satu fakta yang memeranjatkan ialah Amerika Syarikat berjaya melepaskan negaranya daripada kemelut kemelesetan ekonomi dengan keuntungan disebalik Perang Dunia ke 2. Bagaimana mereka boleh menjana wang dari perang? Umum mengetahui Amerika Syarikat adalah negara yang mempunyai teknologi senjata yang paling mantap. Oleh itu negara tersebut boleh mengaut keuntungan apabila terdapat banyak permintaan berikutan peperangan dunia ke 2 yang melanda pada sekitar tahun 1944 dengan syarat peperangan berlaku luar kawasan wilayah mereka, peperangan memang sangat menguntungkan!

Apakah Amerika Syarikat menggunakan strategi yang sama untuk melepaskan diri dari kemelut kemelesetan ekonomi kini? Dengan ekonomi yang jauh kompleks berbanding tahun 1930an duhulu, penawarkan bukanlah sesuatu yang mudah...fikir-fikirkanlah.

No comments: