Thursday, June 18, 2009

Melancong ke UK dan Paris dengan kurang RM3000! -bahagian 2

Perjalanan dari London ke Nottingham menaiki bas National Express dengan tambang £20 pergi-balik, memakan masa 3 jam itu tidak terasa oleh kerana terlalu penat meronda kota london ditambah pula 'jetlack' yang belum hilang, saya terlena mujur tidak terbabas! Dari Victoria Station saya bertolak ke Nottingham pada pukul 9 malam dan tiba di sana pada pukul 12 malam. Ketibaan kami dijemput oleh kenalan yang tinggal di situ. Alhamdulillah banyak perbelanjaan dapat dikurangkan apabila ada kenalan.





Sungguh lega dapat menginap di rumah rakan yang menuntut di sini. Dapatlah memakan juadah tanpa rasa was-was lagi. Menurut rakan saya, sepenjang beliau di UK, beliau hanya memakan ayam. Ini kerana ikan segar yang terdapat di sana adalah spesis ikan besar seperti kod dan tuna yang tidak sesuai dengan masakan ala Malaysia. Ikan seperti kembung, selar yang biasa terdapat di sini adalah dalam bentuk sejuk beku yang tidak lagi segar. Daging segar pula adalah daging kambing biri-biri yang tidak digemari beliau. Rakan saya amat membantu dan amat memahami keperluan saya sepanjang saya berada di sana. Beliau akan bekalkan saya bekalan yang mudah untuk dibawa berjalan kerana faham kesukaran mencari makanan halal.

Nottingham adalah kampung kepada lagenda Robin Hood. Di sini terdapat taman yang dibina khas untuk memperingati beliau. Sepanjang di sini saya dibawa rakan melawat Nottingham Castle Museum, Wollaton Hall dan University of Nottingham tempat beliau belajar.


-Robin Hood-


-Perkampungan Robin Hood-


-Bandar Nottingham-


-Rumah kenalan-


-Universiti Nottingham-


-Wollaton Hall-

No comments: