Friday, June 19, 2009

Melancong ke UK dan Paris dengan kurang RM3000! -bahagian 3

Perjalanan seterusnya adalah ke Manchester. Dari Nottingham, saya menaiki train East Midlands untuk ke Manchester. Perjalanan yang memakan masa 1 jam lebih menaiki bas tetapi memakan masa 2 jam dengan menaiki train dengan tambang 18 pound pergi balik. Tambangnya agak mahal kerana saya membeli tiket tersebut sehari sebelum perjalanan.


-Midlands train-


-Pemandangan ternakan biri-biri semasa perjalanan-



Di sini, adalah sesuai untuk bershopping, barangan yang jauh lebih murah dari London. Sebagai contoh barangan Body Shop rata-rata berharga 5 ke 6 pound di London tetapi di sini hanya berharga 2 ke 3 pound. Memandangkan di UK kos perubatan ditanggung oleh kerajaan, barangan seperti pil vitamin adalah sangat murah dan boleh didapati di PoundLand yang menawarkan barangan pada harga 1 pound. Pada penggemar coklat, inilah syurganya. Banyak coklat-coklat berjenama saiz besar yang dijual pada harga hampir RM10 atau belas ringgit di Malaysia boleh anda dapati pada harga RM5 di sini! Rasa coklat cadbury juga lebih sedap berbanding buatan Malaysia maupun buatan Australia.

Selain dari bershopping coklat, barang-barang 1 pound, saya juga bershopping baju dan kasut. Tempat murah untuk mendapatkan pakaian pada harga yang murah dan berkualiti ialah di SportsDirect.com. Terdapat outlet di Nottingham dan di Manchester. Pakaian barbie untuk kanak-kanak boleh di dapati semurah 2 pound! Baju t-shirt dewasa berjenama pada harga 5 pound.




-Shopping time-

Tidak lengkap perjalanan jika tidak singgah di stadium bola ternama seperti Manchester United dan Manchester City. Walaupun saya tiba sudah lewat dan stadiumnya telah ditutup tetapi masih boleh mengelilingi stadium dan dapat melalui laluan Director yang esklusif. Berbanding London dan Nottingham, orang melayu sangat mudah ditemui di sini.





Saya juga berkesempatan singgah di Trafford Centre berhampiran dengan stadium MU, sebuah shopping complex yang sangat klasik, besar dan ekslusif. Seronok melihat keindahan senibina di sini. Rata-rata harga di sini agak mahal. Shopping complex ini dilengkapi hotel mewah dan juga pertama kalinya saya menemui multipurpose praying room. Di dalam bilik praying room ini terdapat kemudahan untuk mengambil wuduk. Walaubagaimanapun dengan keadaan bercampur lelaki dan perempuan, saya lebih selesa mengambil wuduk di tandas sahaja. Berhati-hati solat di sini, kerana ada pelbagai lambang agama di dalamnya. Ketika saya bersolat, saya tidak perasan saya bersolat betul-betul di hadapan lambang salib!

Saya kembali ke railway station untuk pulang ke rumah rakan di Nottingham. Keadaan cuaca di Manchester lebih sejuk berbanding London. Kesejukan malam sangat menusuk, ditambah pula dengan angin dingin yang kencang bertiup. Saya terpaksa berlindung di kedai kopi kerana tidak tahan kesejukan di luar sambil meminum kopi panas. Terperanjat rupa-rupanya ramai juga mat minah saleh yang turut masuk sambil berkata..."errr freezing..."

No comments: