Monday, February 8, 2010

Penghapusan subsidi, anda bersedia?

Kerajaan kini sedang merangka untuk menarik subsidi yang dinikmati rakyat sedikit demi sedikit. Bermula dengan minyak yang akan ditarik subsidinya pada Mei 2010 kemudian dijangkakan subsidi barangan lain seperti tepung, gula dan barang kawalan yang lain.




Subsidi minyak adalah makenisma yang diperkenalkan pihak penjajah bagi mengelak kejatuhan mendadak ekonomi selepas perang dunia ke II masih dilaksanakan sehingga kini. Pengawalan harga minyak kini menjadi bebanan kepada kerajaan dengan kenaikan harga minyak pasaran yang telah mencecah US$75 setong. Peruntukan subsidi kini dilihat kerajaan sebagai tidak lagi releven ke arah pembentukan Malaysia sebagai sebuah negara Maju. Peruntukan subsidi ini boleh disalurkan kepada dana bagi menarik pelabur dalam dan luar negara untuk membangunkan teknologi tenaga hijau sebagai sumber baru yang boleh menjana pendapatan negara.

Pendapatan negara masih lagi sekitar US$7,469 jauh ketinggalan berbanding dengan pendapatan Singapura 34,346 dan Korea US$16,450. Untuk merealsasikan negara Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi, kerajaan kini dalam usaha untuk peningkatkan pendapatan rakyat. Kaedah ini telah digunapakai di Singapura pada sekitar tahun 80-an. Sejajar dengan itu, gaji anggota polis telah dinaikkan baru-baru ini. Dengan pendapatan yang tinggi rakyat tidak perlu lagi bergantung dengan pemberian subsidi yang sedang dinikmati kini. Namun begitu kerajaan perlu mengambil berat terhadap golongan kurang upaya, warga tua dan orang miskin dengan pemberian sistem kupon melalui myKad bagi mereka untuk terus menikmati subsidi kerajaan.



Dianggarkan kira-kira sejumlah 2.3 juta pekerja asing yang merupakan 20% dari tenaga kerja di Malaysia adalah berskil rendah. Negara perlu mengurangkan jumlah ini dengan menggantikan tenaga kerja pakar bagi membangunkan teknologi terkini. Peningkatan harga minyak dan pengurangan bilangan pekerja buruh kepada penggunaan mesin akan menjadikan Malaysia bukan lagi destinasi yang menyediakan persekitaran murah bagi menarik pelabur untuk membuka kilang di sini. Namun begitu jika kerajaan tidak berganjak dari itu, negara kita tetap akan menjadi sebuah negara berpendapatan sederhana.

Persoalannya, bersediakah anda dan mampukah Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi pada era kegawatan ekonomi dunia yang belum lagi berpenghujung?

No comments: