Thursday, January 7, 2010

Bagaimana seorang baik dan pendiam menjadi pembunuh kejam?

Baru-baru ini kita dikejutkan peristiwa pembunuhan kejam 4 sekeluarga di Gemencheh. Pada mulanya saya abaikan berita ini kerana kes pembunuhan kejam bukanlah perkara luar biasa. Tetapi mengetahui arwah atuknya adalah bekas imam dan suspek pembunuh adalah cucu kesayangannya. Apatah lagi suspek pernah menuntut di IPTA (satu kursus dengan saya) walaupun sekerat jalan mula mengikuti berita ini dengan lebih terperinci.


Biasanya jika kes-kes yang melibatkan pembunuhan kejam melibatkan seseorang yang di bawah pengaruh dadah, penjenayah yang telah mempunyai rekod jenayah, kurang siuman atau mempunyai motif(dendam dll). Tetapi suspek tidak tergolong dari mana-mana kategori di atas. Cuma sesekali suspek kelihatan bercakap-cakap, marah dan ketawa sendirian. Kenyataan dari ahli keluarganya dan kenalan-kenalan terapat juga mengakui dia seorang yang baik dan pendiam. Bekas pelajar sekolah agama yang tidak menghisap rokok jauh sekali dadah dan seumpamanya. Hingga keluarganya menjadi bingung akan motif pembunuhan tersebut kerana suspek juga tiada masalah dengan keluarga.

Jadi mengapa suspek tergamak melakukan jenayah kejam apatah lagi dilakukan kepada ahli keluarganya? Saya tidak mahu menghurai lebih lanjut kerana saya amat bersimpati kepada peristiwa ini. Kini pihak polis sedang menyiasat apakah suspek ada terlibat dengan ajaran sesat hingga sanggup melakukan sesuatu diluar akal normal manusia atau ianya adalah disebabkan tekanan perasaan memandangkan suspek pernah beberapa kali berhenti kerja dan dua kali putus tunang. Jika benarlah suspek bertindak demikian di atas tekanan perasaan, saya amat berharap pihak kerajaan mengambil kes ini sebagai ikhtibar akan bahaya yang mengundang apabila kemelesetan dan kos hidup yang berterusan meningkat ini tidak ditangani dengan baik. Kesenangan memihak kepada golongan yang bernasib baik dalam pelajaran dan kerjaya. Bagaimana nasib golongan yang tidak bernasib baik? Mereka bukan sahaja tersepit dengan masalah kewangan bahkan tiada yang sudi untuk dijadikan menantu...

No comments: