Monday, January 25, 2010

Ekonomi Malaysia makin tenat?

Terdapat kira-kira 300,000 orang pengganggur di seluruh Malaysia. Pengangguran melibatkan mereka yang dibuang kerja dan juga mahasiswa yang masih belum mendapatkan pekerjaan. Persoalannya, apakah ekonomi kita telah kembali pulih selepas kemelesetan sekitar tahun 2008 dan 2009?


MIER menyasarkan pertumbuhan ekonomi negara akan menjadi lebih baik menjelang tahun 2010 iaitu pada kadar 3.7 peratus. Namun begitu apakah kita sebagai rakyat merasai peningkatan pertumbuhan seperti yang diwar-warkan? Pembukaan tahun baru dengan penghapusan subsidi gula dan roti telah meningkatkan harga-harga barangan makanan di pasaran. Rata-rata makanan dan minuman naik 10-30 sen.

Bank negara Malaysia bakal mengekalkan OPR pada kadar terendah 2% sepanjang tahun 2010 bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negara. Jika difikirkan sekarang masih terlalu awal untuk mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana kita baru sahaja berada di bulan januari. Ini adalah antara petunjuk jelas bahawa negara kita masih turut sama belum keluar dari kelembapan ekonomi dunia yang masih merundum.

Baru-baru ini bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata supaya mengurangkan kebergantungan kepada pelabur luar memandangkan pada masa depan, FDI tidak lagi akan mengalir masuk ke sini atau mana-mana negara.

Pihak sekolah juga perlu membayar sendiri bil utiliti seperti elektrik dan air yang sebelum ini ditanggung kerajaan. Oleh itu pihak sekolah terpaksa meningkatkan bil yuran sekolah bagi menampung kos berkenaan.

Baru-baru ini timbul pula kabar angin penarikan Elaun Sara Hidup (COLA) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) yang sedang dinikmati oleh penjawat awam. Namun begitu kabar angin tersebut telah dinafikan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs).

Menjelang Mei 2010 penstrukturan semula subsidi minyak akan diperkenalkan. Pemberian subsidi hanya bagi warga Malaysia melalui penggunaan myKad. Dengan ini bukan warga Malaysia tidak layak untuk menikmati subsidi tersebut. Walaubagaimanapun pemberian subsidi hanya akan diberikan kepada warga Malaysia yang memerlukan. Terdapat pelbagai makenisma yang sedang dikaji untuk menentukan siapakah yang layak menerima subsidi tersebut seperti berdasarkan kapasiti enjin kereta ataupun berdasarkan pendapatan?

Terdapat beberapa cukai baru yang diperkenalkan seperti cukai pemilikan kad kredit sama ada aktif ataupun tidak,cukai hasil penjualan rumah/tanah, GST akan diperkenalkan. GST atau dalam bahasa Inggeris Goods and Services Tax adalah sejenis cukai di mana apa sahaja barang dan perkhidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai. Sebab itulah ia juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan (consumption tax). Dalam erti kata yang lain, asasnya jauh lebih luas daripada Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang ada sekarang.

Berdasarkan simptom-simptom yang dinyatakan di atas, anda boleh menilai sendiri akan status ekonomi Malaysia kini...

No comments: