Monday, January 11, 2010

Penipuan skim ternakan cacing

Saya tertarik dengan berita lebih 3,000 pelabur tertipu RM25 juta dalam skim ternakan cacing baru-baru ini. Sebelum ini ada rakan saya yang menceritakan bagaimana hebatnya seorang lelaki Bangladesh menganjurkan ceramah berkaitan dengan penternakan cacing. Ceramah tersebut memberi pendedahan bagaimana mengendalikan penternakan cacing hingga dia boleh berjaya menjadi jutawan. Saya curiga dengan cerita beliau. Setahu saya cacing digunakan untuk menghasilkan baja organik. Pasaran baja organik di Malaysia bukanlah besar, ianya hanya digunakan oleh pengusaha tanaman organik yang kebanyakkannya membuat sendiri baja organik kerana bukanlah sukar untuk menghasilkannya. Persoalannya bagaimana lelaki bangla itu boleh jadi jutawan?


Pada dugaan saya bangla itu dapat menjadi jutawan melalui kursus-kursus yang diadakan. Bayangkanlah seorang dikenakan bayaran RM50 (kononnya murah berbanding kursus-kursus lain), kalau 20 orang sudah dapat RM1000 satu sesi. Katalah setiap sabtu dan ahad diadakan kursus, RM1000 x 8 = RM8000 sebulan. Wah-wah lumayan sungguh pendapatan si bangla ini. Padanlah dia mampu jadi jutawan, tiada ansuran rumah atau kereta yang perlu dibayar, tiada cukai pendapatan...memang lumayan. Cerita rakan saya, selain daripada kursus terdapat lawatan ke ladang cacing milik tuan kepada bangla itu. Jimat kos lagi, tak perlu adakan prototype ladang cacing.

Mujur rakan saya bertanya kepada saya terlebih dahulu sebelum membuat kontrak penternakan bersama. Saya minta rakan saya buat homework terlebih dahulu terhadap permintaan baja organik dalam pasaran tempatan/luar negara. Selidik klien-klien pengusaha, apakah pengusaha tersebut berdaya saing atau tidak untuk tempoh akan datang dan kredibiliti pengusaha. Orang kita mudah terpedaya dengan data-data yang dikemukakan. Kenapa tidak cuba semak apakah data tersebut benar ataupun palsu. Jika setakat perjanjian kontrak, syarikat besar seperti syarikat perumahan yang berdaftar dengan kerajaan juga boleh lari inikan syarikat kecil.

Aduhai orang kita kenapa mudah benar kena goreng dengan perkara-perkara seperti duduk diam buat duit, keluar modal sahaja, kami akan usahakan, dll. Ingin kaya dengan cara yang mudah. Malas untuk berusaha walaupun melakukan siasatan rapi sebelum sesuatu keputusan dibuat. Memang tidak dinafikan ada yang jujur mengusahakannya. Tetapi, individu yang ingin mengeluarkan modal untuk perniagaan harus faham, bahawa perniagaan ada untung-ruginya. Jangan fikir untung sahaja. Jika takut menghadapi risiko simpan sahaja duit di unit amanah. Insyaallah wang lebih selamat walaupun pulangan yang kurang lebat. Jika berlaku kegawatan ekonomi, nilai unit amanah anda akan menyusut. Tetapi jangan panik. Biarkan ekonomi pulih kembali dan anda boleh lihat nilai tersebut melantun semula. Tetapi jika anda melabur dalam bidang perniagaan, ianya sangat terdedah pada keadaan ekonomi semasa. Syarikat pengusaha kecil seperti penternak cacing boleh bungkus bila-bila masa. Jika ianya berlaku, maka bungkuslah juga wang anda.

No comments: