Tuesday, January 26, 2010

Kerajaan timbangan sistem ambil buang pekerja

Kerajaan sedang mengkaji memperkenalkan sistem ganjaran dan hukuman untuk penjawat awam seperti yang dilaksanakan oleh pihak swasta. Jika benar sistem ini sama seperti sistem swasta ini bermakna Cuepacs tidak perlu lagi membuat gesaan setiap tahun untuk bonus bagi kakitangan kerajaan. Ini adalah kerana pemberian bonus adalah berdasarkan prestasi sebenar kakitangan.

Bagi penjawat awam yang tidak melaksanakan tugas seperti yang sepatutnya boleh dikenakan tindakan buang kerja dan bukan lagi ditempatkan dalam "pool" atau "bilik sejuk" @ "cold storage". Pada pendapat saya golongan yang biasanya ditempatkan dalam "cold storage" ini adalah golongan yang sudah berpangkat besar. Bagi golongan bawahan mereka perlu sentiasa menurut arahan kerana perjalanan karier masih jauh lagi.

Golongan berpangkat besar berani untuk bertindak tidak menurut arahan atas alasan mempunyai idealogi tersendiri dan adakalanya bertindak mempertikaikan pihak pengurusan sehingga pihak pengurusan tidak tahu di mana untuk menempatkan mereka selain dari ditempatkan dalam "cold storage" supaya dalam menutup mulut golongan ini.

Anda cuba bayangkan golongan ini rata-ratanya bergaji 5 angka apabila ditempatkan dalam "cold storage"?...




No comments: