Sunday, January 3, 2010

Pengubahsuaian rumah pada harga terendah

Adat bagi mereka yang baru mendapat kunci rumah, banyak keperluan yang ingin dilengkapkan agar rumah kediaman dapat menjadi ruang istirehat yang menenangkan seisi keluarga. Untuk melengkapkannya pasti akan menelan puluhan ribu dan memaksa tuan rumah untuk mendapatkan loan bagi menampung kos tersebut. Percayalah anda mampu menanggung kos tersebut dengan menggunakan simpanan sendiri jika anda bijak mencari yang murah tetapi berkualiti...


Harga murah tetapi berkualiti adalah sesuatu yang sukar dicari tetapi tidak mustahil ditemui. Dengan syarat, anda tidak terburu-buru. Tips pertama yang ingin saya kongsikan sebelum anda ingin melakukan pengubahsuaian rumah adalah dengan bersabar! Biarkan rumah di sekeliling telah siap dihuni jiran-jiran sekitar 5 hingga 6 bulan dari tempoh kunci diperolehi. Ringan-ringanlah mulut untuk bertanya-tanya jiran akan pengalaman mereka dan kontraktor mana yang bagus pada harga yang terendah.

Kontraktor juga boleh menunjukkan kepada anda contoh-contoh rumah yang telah diubahsuai, dengan itu anda tidak perlu mengambil risiko pengubahsuaian yang akhirnya tidak seperti yang diingini.

Tidak dinafikan mendapatkan khidmat terus dari kontraktor/pekerja bawahan adalah jauh lebih murah dari syarikat yang mempunyai kedai. Percaya atau tidak, perbezaannya bukanlah pada harga yang sedikit, bahkah 2 atau 3 kali ganda daripada kos pembinaan. Cuma anda perlu berhadapan dengan risiko kerana pekerja bawahan yang tidak perlu mengekalkan reputasi yang baik bagi menambat hati pelanggan. Oleh kerana itu pengalaman jiran-jiran adalah amat berharga. Percayalah masih terdapat pekerja bawahan yang jujur dengan hasil yang memuaskan.

Mudah bukan, kurang risiko, terbaik dan termurah dengan hanya perlu bersabar!

No comments: