Monday, January 11, 2010

Pengalaman kurus dalam masa 3 bulan

Pengalaman yang ingin dikongsikan adalah pengalaman saya sendiri. Saya pernah menurunkan berat badan sebanyak 15kg dalam masa 3 bulan secara semulajadi tanpa bantuan ubat-ubatan ataupun khidmat nasihat pakar. Umum tahu untuk kurus, makanan-makanan kegemaran seperti bergoreng, berlemak, coklat dan junk-food dilarang ketika program menguruskan badan. Saya seorang yang tidak mampu berdisiplin seperti itu. Apatah lagi coklat adalah makanan kegemaran saya yang wajib dimakan seminggu sekali!


Benarkah makan coklat dan berminyak menggemukkan? Saya berpandangan sebaliknya. Ianya menggemukkan jika tidak disertakan dengan senaman yang bersesuai dengan kalori yang diambil. Untuk kurus, anda perlu memahami struktur tubuh anda. Mula-mula fahami jenis darah anda. Bagi saya yang mempunyai darah A, makanan yang terbaik ialah vegetarian kerana kekurangan sejenis 'chemical' dalam darah yang berfungsi untuk mencerna daging. Oleh itu individu berdarah A mudah gemuk jika gemar memakan daging juga hasil daripada lembu seperti produk tenusu dll. Namun begitu anda boleh tukar menu anda kepada ikan yang lebih mudah dicerna dan bertukar kepada meminum soya.

Saya juga mengamalkan teknik pengurusan badan yang dilakukan oleh artis-artis hollywood iaitu "zero carbohydrate intake". Dengan cara ini saya masih lagi boleh menikmati lauk-pauk walau apa pun jenis masakannya, dengan syarat tidak mengambil nasi, bihun, mee, roti dll. Kaedah ini memang berkesan. Perut saya yang sentiasa membuncit mula menyusut. Bahkan saya juga mudah kenyang. Tetapi awas kaedah penurunan berat badan ini tidak sihat sebenarnya. Kerana kita telah terbalikkan carta pemakanan. Boleh juga menyumbangkan pening kepala dan migrain! Ingat lakukan perlahan-lahan. Kurangkan kaborhidrat sedikit demi sedikit. Jika anda terasa lapar, minumlah soya perlahan-lahan. Pastikan bekalan soya sentiasa ada di dalam peti ais anda.

Setelah badan anda terbiasa dengan menu diet di atas selama seminggu barulah anda fikirkan aktiviti senaman yang ingin dilakukan. Saya akan melakukan aktiviti di gym seperti berjoging dan berbasikal kira-kira 1-2 jam atau menaiki dan menurun tangga. Tetapi awas, lakukan secara berperingkat-peringkat.

Tips yang penting supaya semangat untuk menguruskan badan tidak tiba-tiba menjuman ialah elak menimbang badan sehingga rakan anda menegur anda kelihatan agak kurus. Pada peringkat permulaan memang sukar hendak menurunkan berat badan walaupun 2 @ 3 kg. Jika anda kerap menimbang dikuatiri anda akan menjadi putus asa kerana berat tidak turun-turun juga. Tips yang kedua bagi mengelakkan anda putus asa ialah dengan memakai pakaian yang membentuk tubuh seperti 'beutiful' ketika bersenam. Anda akan dapati kesan yang cepat perubahan tubuh anda walaupun berat anda tidak turun! Ianya boleh dijadikan perangsang kepada anda, kini tubuh dah semakin cantik, anda perlu berusaha untuk berat yang cantik juga. Selamat mencuba!

No comments: