Saturday, January 30, 2010

Singapore 'not to' guide

Walaupun telah merancang untuk bercuti ke Singapura pada hujung tahun 2009, tetapi saya tidak sempat membuat 'research' yang banyak. Oleh itu saya dan suami redah sahaja ke Singapura. Banyak pengalaman pahit manis yang saya lalui untuk panduan bersama supaya lebih merancang sebelum memulakan perjalanan!

Kami merancang untuk ke Singapura dengan menaiki bas di Larkin. Setiba di Larkin kami tercari-cari parking untuk 3 hari. Oleh kerana tidak mahir dengan jalan di sana, kami terus masuk ke Metro parking yang terletak di belakang stesyen bas Larkin. Hati saya sudah berasa tidak sedap apabila membaca bayaran yang dikenakan adalah per hour. Setelah bertanya dengan orang di sana, ternyata kawasan tersebut bukan parking untuk bermalam. Kami cepat-cepat keluar (lebih kurang 5 atau 10 minit sahaja) namun telah dikenakan bayaran minima RM2!

Rupa-rupanya parking untuk beberapa hari terletak di seberang jalan berhampiran dengan stesyen minyak. Bayarannya ialah RM3 sehari. Dari Larkin ke Singapura tambang basnya hanya RM2.50 menaiki bas Singapore-Johor Express (SJE). Ini adalah merupakan pengalaman pertama saya menaiki bas ke Singapura. Sebelum ini saya pernah datang ke Singapura menaiki kereta berbelas tahun yang lalu. Bas berhenti sebaik sahaja sampai di pejabat kastam Malaysia, ramai orang kelihatan berlari menaiki tangga/escalator. Saya agak binggung, turut berjalan laju. Saya menggunakan gate automatik untuk scan passport. Setelah melepasi gate tersebut kami bergegas turun. Ternyata, kami tidak sepantas orang-orang yang sudah biasa berulang-alik. Akibatnya, kami ketinggalan bas. Mula-mula rasa cemas juga, tapi kami cuba tunggu bas selanjutnya. Nasib baik tiket bas masih disimpan. Jika tidak perlu beli lagi. Terdapat beberapa syarikat bas yang pergi ke Singapura, jadi perlu berhati-hati jangan main boh saja.

Menunggu bas pun mengambil masa juga lebih kurang 20-30 minit. Saya perhatikan syarikat bas Singapura lebih banyak (lebih kurang 10 minit sahaja), tetapi pembayarannya menggunakan kad. Setelah menyeberangi Selat Johor, sekali lagi kami perlu berlari ke kaunter immigration. Kali ini lebih mencabar, ini kerana kaunter khas hanya disediakan untuk warga Singapura. Pada pandangan saya, Singapura dan Malaysia jiran yang terlalu dekat, mengapa tidak disediakan kaunter khas untuk Malaysian. Seperti pengalaman saya ketika memasuki London, terdapat kaunter khas untuk UK dan satu lagi untuk European. Ketika saya memasuki Paris dari Dover, saya hanya perlu lalui sekali sahaja pemeriksaan immigration Paris di Dover. Mudah bukan? Setelah hampir 1 jam berbaris menunggu giliran untuk melalui kaunter immigration, saya kini perlu tunggu lagi bas untuk meneruskan perjalanan ke Bugis street. Secara keseluruhan saya menghabiskan masa kira-kira 2 jam di immigration sahaja.

Sampai sahaja di Bugis street hampir jam 12 tengahari. Saya pun berjalan kaki ke station MRT berhampiran. Di sana terdapat satu restoran mamak (satu-satunya restoran yang menyediakan makanan halal). Walaupun restoran ini kecil sahaja, tetapi menu yang disediakan sangat kretif, seperti roti canai telur cheese, tosai aiskrim dll. Namun sudah sampai di Singapura rugi kalau tidak mencuba murtabak Singapura. Harga sekeping murtabak S$5 (RM12!), tetapi sangat berbaloi! Saiz murtabak ini adalah 4 kali lebih besar dari saiz murtabak biasa. Berbeza dengan murtabak di Malaysia, anda boleh merasa ketulan ayam di dalamnya. Saya hanya mampu menghabiskan separuh sahaja. Separuh lagi saya simpan untuk makan malam. Kemudian saya membeli tiket Singapore Tourist Pass untuk 2 hari bernilai S$26. Wang S$10 akan dipulangkan ketika pemulangan tiket.

Dari MRT Bugis saya ke MRT Aljunied untuk ke hotel budget Fragrance yang berharga S$50 semalam. Saya memang memilih untuk tinggal di Geylang kerana pada sangkaan saya Geylang adalah tempat melayu, tapi sangkaan saya meleset. Rupa-rupanya Geylang adalah tempat cina dan pelbagai bangsa asing. Tempatnya lebih kurang seperti Chow Kit di KL. Aduh! Bahkan di sini ini juga boleh kelihatan tempat-tempat 'ayam'. Saya sungguh kurang selesa untuk keluar-masuk ke hotel, kerana seolah-olah di pandang serong, seperti tersalah masuk reban...Namun keadaan hotelnya sangat memuaskan. Walaupun dikategorikan hotel budget, tetapi lengkap dengan cerek letrik dan hair dryer.

Petangnya kami berjalan-jalan di sekitar City hall, Merlion Park, Esplanade. Puas berjalan dan bergambar, terdapat boat tour di sini, tetapi pada saya sayang nak mengeluarkan S$ setakat nak melihat pemandangan kota batu. Saya lebih berminat mengambil pakej boat tour ke pulau-pulau di Malaysia. Setelah penat berjalan di sini, kami pun pulang ke hotel.

Keesokannya, saya menaiki MRT ke Paya Lebar. Di sini barulah saya jumpa ramai melayu. Saya bersarapan lontong berhampiran Malay Village. Lontong di sini dimakan dengan kerisik. Sungguh sedap. Pada saya makanan-makanan di Singapura sungguh sedap. Saya kemudian menaiki MRT ke Harbour Front untuk ke Pulau sentosa. Untuk masuk ke Pulau Sentosa bayaran S$8 dikenakan. Bayaran adalah untuk train ke Pulau Sentosa dan bas untuk mengelilingi Pulau tersebut. Ketika ini universal studio masih dalam pembinaan. Saya hanya ronda-ronda pantai Siloso dan Pahlawan. Melihat keadaan pantai buatan yang sempit tetapi warganya sangat hargai dan enjoy, baru saya menghargai betapa indahnya pantai-pantai di Malaysia yang mula tercemar kerana tiadanya penguatkuasaan. Saya tidak mahu berbelanja lebih untuk masuk 4D studio dll kerana semuanya telah saya alami ketika pergi ke Gold Coast. Tetapi universal studio Singapore nampak unik dan ingin saya catatkan dalam list jalan-jalan akan datang.

Petangnya saya berjalan-jalan sekitar Orchard road dan Mustafa Centre. Permandangan Orchard Road sungguh indah apatah lagi ketika itu seminggu sebelum Chrismas. Sungguh happening! Setelah penat saya singgah makan di restoran Ayam Penyet Ria. Memang sedap. Rasanya jauh lebih sedap berbanding Ayam Penyet Ria di Sunway Lagoon. Nasinya sahaja dari beras yang berkualiti, belum lagi ayam dan sosnya. Yum yum. Kemudian saya pergi ke Mustafa Centre. Rugi jika tidak ke sini, ada pelbagai barangan dijual. Sebut apa sahaja dan dari negara mana, pasti ianya terdapat di Mustafa Centre. Harga barangan terutama elektrik lebih murah berbanding di Malaysia. Tetapi bagi peminat pinggan mangkuk dan barangan rumah, memanglah lebih murah dari KL tetapi tiada yang dapat tandingi harga di Langkawi. Ikutilah pengalaman perjalanan saya ke Langkawi minggu depan!

Anonymous said...

waduih.. indah nya perjalanan yang dilalui.. tak sabar tunggu next trip info....

zati said...

tym p singapore dulu, x perlukan embarktion card ke?

syima wan 012-3434669 said...

tips yg menarik..mcm mane dgn keselamatan disana? jom ke blog saya

Anonymous said...

thank kerana sudi bg tip ke singapore, banyak tip terutamanya soal harga kos hidup di singapore

irshad said...

Yg parking berdekatan pam minyak,bas bleh x?